У 1940 Микола Глущенко отримує останнє велике завдання. Він відбуває у відрядження до Берліну під приводом проведення виставки радянського декоративного мистецтва. Додому Ярема повертався з альбом акварелей Гітлера, котрий той розпорядився передати Глущенку як знак поваги «від художника художнику» та інформацією щодо підготовки наступу на СРСР з боку Німеччини. Цю інформацію він передав до центру на півроку раніше за аналогічне донесення Ріхарда Зорге.
Глущенко переїжджає до Києва одразу після звільнення міста від німецької окупації. Там він врешті отримав велику майстерню, можливість викладати у художньому інституті і приділяти більше уваги творчості. Ці роки сповнені закордонними мандрівками, персональними виставками (США, Велика Британія, Канада, Німеччина, Японія) та педагогічною діяльністю.
Він товаришує з Максимом Рильським, Леонідом Первомайським, Миколою Бажаном, відновлює давні зав'язки з західноукраїнськими художниками, насамперед з Адальбертом Ерделі та Романом Сільським, чиї пошуки були йому близькі.