Твори Константина Сомова в зібранні Одеського художнього музею
Константин Андрійович Сомов народився 150 років тому, а 80 років тому помер. Доволі багато книг та статей присвячено цьому художнику, та все ж про Сомова як і раніше відомо значно менше, ніж передбачає те місце в історії мистецтва, яке він займає. Проте, це зовсім не значить, що про нього колись забули, а зараз згадали. Не дивлячись на нікчемні ярлики, які на нього радо ліпили більш ніж півстоліття («декадент», «емігрант», «гомосексуаліст»), він завжди був на особливому рахунку. Поки багато хто з художників будував нові теорії, займався політикою, утворював об'єднання і школи, Сомов ніби сторонився сучасності, одночасно впливаючи на неї – своїм мистецтвом, силою та переконливістю художнього висловлювання. І цю силу та переконливість в усі часи важко було обминути.
Одним з найбільш відданих шанувальників мистецтва Сомова був Михайло Васильович Брайкевич. Він походив з небагатої дворянської родини, яка володіла маєтком у селі Попівка поблизу Одеси. В Одесі навчався в гімназії, після — з відзнакою закінчив Інститут інженерів шляхів сполучення в Санкт-Петербурзі. Багато років успішно будував по всій Російській імперії залізні дороги і надскладні портові споруди, завдяки чому заробив статок і отримав визнання як політичний діяч.
Сомов і Брайкевич познайомилися напередодні Першої Світової війни. Як видно, особисті якості Михайла Васильовича багато в чому зумовили характер його зібрання. Сомов працював неквапливо, до того ж багато його робіт були наперед обіцяні колекціонерам. Гаряче бажання Брайкевича отримати як найбільше сомівських творів змушувало художника витягати з папок графіку різних років — начерки, етюди, ескізи, підготовчі аркуші. Хоча більш цінними у порівнянні з ними прийнято вважати закінчені живописні витвори і повністю завершені малюнки, саме роботи на папері здатні ввести в майстерню Сомова, здебільшого графіка: пояснити творчий задум, показати архітектоніку художнього мислення. Коли Брайкевич та Сомов зійшлися ближче, колекціонер отримав можливість роботи художнику замовлення.